Materiāli no mācītāja
Jāņa Šmita
arhīva. Digitalizēti
2020.gadā (O. Skrodelis, M. Ziemelis); Valodas redakcija: Anita
Freiberga . Materiāli
pēc digitalizēšanas nodoti Ilmāram Rubenim.
Sprediķis
Lk.16,19-31. Mežaparka draudzē,
21.06.1992.
“Bija
kāds bagāts vīrs; tas ģērbās purpurā un smalkā audeklā un
dzīvoja ik dienas kārumā un līksmībā. Bet viņa durvju priekšā
gulēja kāds nabags, vārdā Lācars, tas bija apklāts ar vātīm,
un priecājās, ja varēja ēst druskas, kas krīt no bagātnieka
galda. Un suņi nāca un laizīja viņa vātis. Bet gadījās, ka
nabagais nomira, un eņģeļi viņu aiznesa Ābrahāma klēpī. Arī
bagātnieks nomira un tika apglabāts. Un no elles, kur viņš cieta
mokas, viņš pacēla savas acis un ieraudzīja Ābrahāmu no
tālienes un Lācaru viņa klēpī. Tad viņš sauca stiprā balsī:
Ābrahāma tēv, apžēlojies par mani un sūti Lācaru, lai tas
iemērc pirksta galu ūdenī un dzesē manu mēli, jo es ciešu mokas
šai liesmā! Bet Ābrahāms teica: piemini, dēls, ka tu savu labumu
esi dabūjis, dzīvs būdams, turpretim Lācars - ļaunu. Tagad viņš
tiek iepriecināts, bet tev jācieš mokas. Un turklāt starp mums un
jums atrodas liels bezdibenis, ka tie, kas no šejienes vēlētos
noiet pie jums, to nespētu, tāpat arī no jums pie mums. Bet tas
teica: tad es tevi lūdzu, tēvs, sūti to uz mana tēva namu! Jo man
ir pieci brāļi; lai viņš tos brīdina, ka arī tie nenonāk šinī
moku vietā. Bet Ābrahāms atbildēja: tiem ir Mozus un pravieši,
lai tie tos klausa. Bet tas sacīja: nē, Ābrahāma tēv, bet, ja
kāds no mirušiem pie viņiem ietu, tad tie atgrieztos. Bet Ābrahāms
viņam sacīja: ja tie neklausa Mozu un praviešus, tie neticēs arī
tad, ja kāds no miroņiem celtos augšām.”
Lūgšana:
Mēs Tevi
lūdzam un Tevi piesaucam Dievs Kungs Svētais Gars. Tu Apgaismotājs
un Dievišķais padoma devējs. Nāc atdari mums Tava svētā Vārda
patiesību, ka mēs to saņemam un tiekam atjaunoti un paši topam
Tavas Patiesības apliecināji, jo Tavs Vārds ir mūžīga
patiesība. Āmen
Tāds ļoti
parasts dzīves stāsts, kuru šeit Pestītājs mums līdzības veidā
pasniedz. Divi cilvēki, šīsdienas cilvēku dzīves veids un dzīves
iznākums. Viņš nekur nepasaka par šo cilvēku ļaunajām vai
labajām īpašībām neviena vārda, jo lietas laikam ir tik
saprotamas, tik ikdienišķas. Un ļoti lielā mērā neuzkrītošas.
Mēs paejam garām kā vienam, tā otram, lielu vērību
nepiegriezdami. Ne bagātajam vīram, kā viņš tur savā dzīvē
dzīvo pārticībā un pārmērībās, ne arī tam ubagam, kas tur
viņa durvju priekšā slims un vātīm apklāts ubago. Tie tādi
skati, kuri tā sevišķi nemaz neaizkustina. Mēs daudz ko no šīm
lietām redzam, bet paejam garām kā tādām - pašām par sevi
saprotamām, nenovēršamām. Labi ja kādu mirkli par kaut ko tā kā
padomādami, bet arī neko sevišķu. Bagātais vīrs: te viņš ir
raksturots kā grezni ģērbies, ka viņa katra diena ir bijusi
svētkiem līdzīga kārumos un līksmībā. Par saviem līdzekļiem
viņš varēja atļauties sev katru dienu klāt bagātīgu galdu ar
izmeklētiem, labiem, garšīgiem ēdieniem un pie tam vēl bagātīgi.
Patiesībā šinī dzīves veidā nekas nekādā veidā nerunā par
kaut kādu ļaunumu, par kaut kādu tādu īpašu grēku, bezdievību
vai ļaunprātību. Nu gluži pārticis un izticis cilvēks
bezrūpīgi, ērti pavada savas dienas. Un šo dienu noslēgumā, tas
izskan tā ļoti īpati, ka viņš ir miris, viņu aprok. Šinī
teicienā ir kaut kas tāds - ļoti iezīmīgs, kas arī aizķer.
Izrādās, ka visa šī greznība, šī lepnība un varbūt arī tas
draugu pulks, kas ir bijis, tas neko neizmaina šajā beidzamajā
brīdī. Viņu tāpat paņem zeme, kā tas notiek ar kuru katru. Kā
arī to, kas bija viņa durvju priekšā, šis nabags - slims, vātīm
apklāts. Viņa draugi bija suņi, laiku pa laikam par viņu
iežēlojās apkalpotāji, kas kalpoja bagātā vīra namā, kuri
savāca nenoēsto, atlikušo ēdienu, un, ja paši to neizlietoja,
tad kāda daļa tika arī šim nabagam. Liekas, ka visas lietas šeit
ir bijušas kārtībā. Bagātais vīrs, iedams ārā no savas mājas
vai nākdams atpakaļ pār savu mājas slieksni, nabagu pie savas
mājas sliekšņa tik tikko pamanīja. Tas bija tāds ierasts skats,
ka ubags tur jau sēž savā nodabā un ubago. Kādreiz varbūt
varēja būt tāds brīdis, ka viņš pakavējās kādu mirkli un
tvēra kabatā pēc sīknaudas, bet, ak vai, nav sīknaudas.
Uzķertais naudas gabals bija zelta gabals. Nu, kur ta nu ubagam tādu
dot! Lai tā paliek. Viņš iet iekšā pa savām durvīm un sēstas
pie sava galda.
Šajā līdzībā
mēs atrodam brīdinājumu katram cilvēkam, sevišķi mūsu dienu
cilvēkiem, kā saka ļoti vienkārši un ciniski: “Dzīvo kā
dzīvodams, tālāk par kapu netiksi! Un tur arī viss izbeigsies.”
Pirms otrā
kara, arī pirms pirmā kara bija tādas īpatas sveiciena kartītes,
kurās bija tādi dzeju pantiņi klāt. Un tajā pantiņā rakstīja,
ka dzīve aiziet, kā upes viļņi, ka vienīgais ir ņemt šo dienu,
baudīt, kas nu ir baudāms. Iedzert, jo tāpat viss nobeigsies
smiltīs. Tā kādreiz cilvēki mierināja ar zināmām skumjām, ar
zināmu tādu kā nolemtības rūgtumu, un tā notiek arī vēl
tagad. Domādami par to, ka vienalga, vai mēs grezni vai nabagi, vai
mēs kārtīgi vai izlaidīgi, kapsēta visu apklās.
Bet lietas ar
to vien vēl nav beigušās! Jo izrādās, ka tas brīdis, kad mēs
tiekam līdz kapsētai, tas ir kāda jauna iesākuma brīdis. Tas ir
tā visa turpinājums, kas bijis šeit, kamēr mēs dzīvojām pie
saviem klātiem galdiem, vai savos putekļos sēdēdami. Ir
turpinājums! Un Pestītājs runā kādu ļoti skarbu, smagu valodu.
Viņš runā, ka bagātais vīrs ir nonācis ellē un mokās. Šis
vārds mūsdienu cilvēkiem nepatīk, lai gan Svētajos Rakstos mēs
to atrodam vairākkārt. Šodienas lasījumā mēs arī to dzirdējām
vairākas reizes, kā vienu no tām iespējām, kas, tā sakot,
sagaida cilvēku pēc šīs redzamās dzīves slēguma. Elle ar tās
baismīgumu un mokām. Kur ir tāda valstība neviens nezina. Veciem
grieķiem, kuriem bija viņu desmit dievi, kas dzīvoja augstu Olimpa
kalnā, bija arī tā sauktā pazeme, kurā miroņi dzīvoja. Tādi
caurspīdīgāki, bet tomēr viņi dzīvoja apmēram tāpat kā virs
zemes, patiesībā it kā nekas briesmīgs, tikai tā citādāk. Taču
tā ir ļoti smaga maldīšanās. Un šis malds tagad grib iekarot
cilvēku prātus, lai cilvēki nebīstas no tā, ka var būt tāda
konsekvence, ka mēs atrodamies šinī moku, tumsas un baismu vietā,
kura tuvāk nav aprakstīta, bet kas ļauj mums nojaust savā
ārkārtīgajā nopietnībā. Kādā citā vietā Evaņģēlijā
Pestītājs arī runā par nogrūšanu ellē, tur, kur būs raudāšana
un zobu trīcēšana, tur, kur uguns neizdziest un tārps nemitas
grauzt. Ko nozīmē šie vārdi? Ko nozīmē raudāšana un zobu
trīcēšana? Cilvēki raud izmisumā un bēdās. Jo lielākas ir
bēdas, jo rūgtākas un ilgākas ir asaras. Šis noslēgums, šīs
dzīves noslēgums beidzas ar kādām drausmīgām bēdām un asarām,
ar milzīgām žēluma asarām. Ar kaut kādu izmisumu. Šis
noslēgums beidzas ar zobu trīcēšanu. Mēs sastopamies ar cilvēka
izpausmes veidu kādos īpašos gadījumos, ar to, ka cilvēki
pārdzīvo kādas ārkārtīgas šausmas, kad nomāc kaut kādas
ārkārtīgi draudošas briesmas, caur ko tik šausmīgu, kas to
satver pie visas viņa būtnes, ka viņu zobi trīc no bailēm un
šausmām. Tā ir vieta, kur ir milzīgās žēluma sāpes un
milzīgās šausmas. Tā ir vieta, kur neizdziest uguns un kur tārps
grauž. Uguns! Vientiesīgi cilvēki vientiesīgos laikos tēloja
elli ar lieliem katliem un apakšā pakurtām ugunīm un velniem, kas
tur rīkojās ar nabaga grēciniekiem. Mīļie draugi, ir uguns, kas
ir baismīgāka par tām, kas deg ugunskuros vai mūsu pavardos. Tā
ir tā uguns, kas nedziest, kas nepārtraukti dedzina, dedzina un
dedzina. Un nesadedzinot dedzina kādas lielas pārmetumu liesmas un
ugunis, mokas par to, kas ir darīts vai kas nav padarīts. Tārps,
kas grauž! Vai mēs esam kādreiz lietojuši vai dzirdējuši šo
vārdu, ka cilvēka sirdsapziņa ne naktī, ne nomodā neliek miera
cilvēkam par kādu no viņa pārkāpumiem vai grēkiem. Kaut kas
grauž un grauž. Šis mūžīgais - kāpēc? Kāpēc? Kāpēc? Kāpēc
es to darīju? Kāpēc es to nepadarīju? Bagātais vīrs ir šajā
vietā, šajās mokās, kur viņa mēle ir iztvīkusi drausmīgajās
liesmās un karstumā. Par ko tad? Viņš taču nekā šķiet nebija
nodarījis? Kaut ko tādu viņš tiešām nebija nodarījis, bet ne
tikai par to, ko izdarījis kādreiz ir šīs elles mokas, arī par
to, kas nav darīts. Viņam bija daudz iespēju, šim cilvēkam, ja
viņš varēja katru dienu likt savā galdā tik daudz visāda
labuma, ka palika pāri vēl kaudzēm. Ka viņš varēja pats
ģērbties labās, skaistās, tīrās drēbēs. Viņa acs neredzēja
to, ka šis nabaga ubags ir bagāts. Viņa acis redzēja ubaga
skrandas, bet neredzēja, ka šo skrandu vietā viņam būtu kāda
lēta lietiņa, un iedot ubagam tīru, labu apģērbu. To viņš
neredzēja. Viņš neredzēja arī to, ka suņi tur ubaga brūces
laiza. Ja bagātais vīrs no kabatas būtu izvilcis kādu naudas
gabalu, iedevis ārstam un teicis: “Nāc, aplūko šo slimnieku, un
es maksāšu arī par zālēm.” Varbūt ka viņš būtu vēl
atspirdzis savus beidzamos mūža gadus varētu pats spert savus
soļus, varbūt pat kaut ko darīt. Bagātais to neredzēja. Šis
bagātais vīrs redzēja tikai sevi, savu prieku, savas cilvēcīgās
patikas un netaupīja neko, ko viņš varēja iekārot, ko viņš
varēja iegribēt. To, kas bija pie viņa durvīm, to viņš
nepamanīja. Kādreiz mūsu laikrakstos bija ievietoti tādi diezgan
sensacionāli ziņojumi par ārzemēm, protams, par tādu lielu
bagātnieku izlaidību un izšķērdību. Lai parādītu, cik ļoti
viņam tas maz nozīmē, restorānā klāts galds desmit cilvēkiem
ar labākiem ēdieni u.t.t. Viņš samaksā tos lielos naudas kalnus,
izvelk no savas kabatas lielāko naudas zīmi un šo naudas zīmi
aizdedzina pie sveces, aizdedzina savu naudu, tā sadeg. Bet tā
naudas zīme varētu tādu Lācaru un vēl vairākus tādus, un viņu
ģimenes uz vairākām dienām glābt no trūkuma, pabarot un
ietērpt. Viņš redzēja tikai to, ka viņam ir jādižojas sev
līdzīgo priekšā par to, ko viņš spēj, cik ļoti viņš ir
bagāts. Šī bagātība viņu pievīla! Neizdarot nekādu noziegumu,
nenokaujot, neapmelojot, viņš tomēr ir kaut ko ļoti smagu
izdarījis. Viņam pietrūka skata uz to, kas bija grūtumā un
paciešanā. Bagātais vīrs katru dienu redzēja, katru dienu gāja
viņam garām, sēzdamies savos greznajos ratos, kas bija piebraukuši
pie viņa sliekšņa. Viņš redzēja to slimo, ap kuru bija
sastājušies suņi. Mums nav nekas teikts par Lācara dabu, nav
teikts, ka viņš būtu kādas ticības varonis, nav teikts, ka viņš
ir ar kaut ko sevišķu šajā pasaulē izcēlies. Bet varbūt, ka
mēs tagad to varam arī saprast. Mēs varam saprast arī šo
pacietību, šo krusta nešanu, savas nabadzības, sava nespēka,
savas slimības krustu. Mūsu dienu lācari
tūliņās rakstītu avīzēs un klaudzinātu pie sociālās apgādes
durvīm, celtu karogus un teiktu: “Atņemiet tiem, kam ir par daudz
un izdaliet nabagiem, jo tā ir netaisnība, ka tie katru dienu dzīvo
kārumā, bet mums nepietiek dienišķajai maizei.” To Lācars
nedarīja. Viņš nesa šo uzlikto krustu savā pacietībā līdz
galam. Pacietība kādreiz audzina, viņa kādreiz ved dziļāk, viņa
ved tur, kur mēs stājamies Dieva vaiga priekšā ar visu savu
iekšējo cilvēku. Pacietībai ir laiks, viņa ilgst, viņa nav
noliekama, un tas ilgums ir kādreiz tas, kas cilvēka dvēseli dara
gudru un Dieva priekšā noliektu. Viņš arī varbūt to varēja
saprast, ka visas šīs lietas ir Dieva rokas kārtojumi pār viņu,
jo laikam nebūtu tā, ka viņš būtu pagodināts ar šo
paaugstinājumu līdz lielā sentēva Ābrama klēpim.
Kāds drūms
notikums. Visās tanīs mokās, ko tagad cieš bagātais vīrs, kur
šis kāpēc, kāpēc, kāpēc tārps viņu grauž. Viņš tagad ir
ieraudzījis to, ko viņš ir pazaudējis. Ka viņš ir pazaudējis
Dieva žēlastību, neiežēlodamies par šo nabago. Tagad tas viņā
pamostas. Viņš vispirms lūdz atvieglojumu sev, bet tas nav
iespējams. Tur vairs nevar pāriet kā no vienas istabas otrā, tur
vairs nevar apdomāties un mainīt savu likteni vai nolikumu. Un viņš
tagad lūdz par saviem brāļiem, kas dzīvo līdzīgu dzīves veidu.
Un viņš grib atgādināt tiem šīs lietas. Un arī tas nav
iespējams!
Nē, tas ir
iespējams, bet tikai ne tā, kā šis bagātais vīrs, to ellē
apdomādams, ir sapratis. Ir iespējams! Ir taču Mozus un Pravieši,
ir taču Kristus un Evaņģēlijs, ir taču kristīgā draudze un
viņas dievkalpojums. Tur visur šīs lietas ir klaji atsegtas.
Iežēlošanās par savu mazāko, un šeit Pestītājs līdzībā
pasaka kādu ļoti rūgtu vārdu, tiesas vārdu arī lielā mērā
mūsu laikmetam. Mozus, jā! Pravieši, jā! Tas viss ir labi, bet
kas tad nu viņus lasa?
Sūti šo
mirušo, lai viņš viņiem parādās, lai notiek šis šausminošais
brīnums, kas cilvēkam liek satrūkties, ka viņš ierauga mirušo
..
(aprauts
sprediķis)
|